Původně studovala design a jejím hlavním povoláním je komunikace se zákazníky a marketing pro soukromou firmu, kde propaguje pestrou nabídku svítidel do interiérů i exteriérů. Vedle toho ale začala postupně tvořit vlastní produkt a značku pod názvem Bacule. K ní ji inspirovala láska k pokojovým rostlinám a jejich řízkování, které prý zdědila po dědečkovi. Každý kus je originál a hodí se domů, ale třeba také do kaváren a kanceláří, říká zakladatelka a designérka Leona Špačková.
„Náš byt je taková malá džungle. Jednoho dne jsem zjistila, že pomalu nemám kam ty své květiny dávat, takže jsem začala hledat řešení, jak pro ně vytvořit další nový prostor. Proto vznikla první vlastní bacule, kterou jsem vytvořila a mohla zavěsit například nad parapet u okna nebo kamkoliv do prostoru místnosti,“ říká zakladatelka značky Leona Špačková a zároveň vzpomíná na „druhou fázi“, tedy navrhování a především výrobu prvních prototypů, kdy současně přišla na to, jak budou její bacule vypadat.
„Seděla jsem u kahanu a hodiny a hodiny zkoušela, profukovala skleněné trubice a baňky, a zároveň tvořila polotovary a hledala tvary, které by mi vyhovovaly. Pak jsem vše na nějakou dobu odložila. Později jsem se k nim ale znovu vrátila a tehdy se mi vše tak nějak propojilo. Postupně jsem došla až k finálním organickým tvarům, které mají blízko k přírodním kořenům, takže se vzájemně doplňují. Vytvářím vlastně takový originální bal, ohraničený tenkým sklem, které skoro není vidět, ale přitom drží pohromadě kapalinu a kořeny. Je to takový zavěšený kokon života, který můžeme mít prakticky kdekoliv,“ popisuje mladá designérka a dodává:
„Mám ráda, když je design funkční a estetický, ale zároveň, když vychází z nějakého konceptu. Musím si umět odpovědět na otázku, proč zrovna tahle věc má vzniknout. Myslím si, že v dnešní době už bylo všechno vymyšlené. Proto potřebuji vědět, jak chci konkrétní věc vytvořit, a zároveň se vždy snažím ji nějak posunout dál.“
Po výrobě prvních autorských kousků se začala rozhlížet po spolupráci se skláři, kteří by byli ochotni s ní na projektu spolupracovat a bacule podle jejích návrhů vyrábět. To byla ale jen jedna z mnoha překážet, které musela a stále musí zdolávat.
Mít špičkový produkt nestačí
Jednou z nich bylo i hledání cest, jak svou práci dostat k těm, kteří by o ni mohli mít zájem a byli ochotní za ni i férově zaplatit. Problém, který řeší většina začínajících autorů, tvůrců a řemeslníků.
„Postupně jsem zjistila, že mít špičkový produkt je jen špička ledovce. Za ním musí být halda marketingu a bez kvalitní propagace na sociálních sítích a obecně v online prostoru to dneska nejde. Těm, kteří jsou na začátku a hledají cestu, jak prorazit na trhu, bych doporučila to, co jsem osobně vyzkoušela. A sice, ať si nechají dobře poradit. Konkrétně mě hodně pomohly konzultace v libereckém podnikatelském inkubátoru Lipo.Ink, kde mi pomohli například s tím, jak mám ke své značce přistupovat, ale i jak o konkrétním vlastním produktu uvažovat. Byl to pro mě důležitý impuls. Zvlášť v okamžiku, kdy jsem se tak trochu zacyklila a měla pocit, že jsem stále na začátku. Zásadní pro mě byla i rada, jak své výrobky správně nacenit. Cenotvorba a finanční plán jsou zkrátka pro spoustu z nás velmi těžká disciplína, protože máme tendenci své věci a práci podhodnotit, což je pochopitelně špatně. Proto je důležité se radit i s těmi, kteří už jsou dál, nějaký brand vytvořili, a úspěšně ho rozvíjejí,“ doporučuje Leona Špačková.
Projekt Bacule v současné době nemá a nechce mít jako svůj hlavní zdroj příjmů. Prý proto, že má sklo tak moc ráda, že tvoření s ním nechce svazovat s tím, že na něm bude existenčně závislá.
„Chci tvořit v rovině dobrovolnosti a svobody. Chci si zkrátka tvořit tehdy, kdy mi to dělá radost a těším mě to. Ne proto, abych zaplatila složenky,“ vysvětluje.
Jak dlouho vůbec trvá různé bacule vyrobit? A jak moc dalo jejich autorce Leoně Špačkové práci najít a přesvědčit ke spolupráci další skláře, kteří by ji s výrobou pomohli?
I o tom si povídáme v dalším díle podcastu Hlavou, srdcem a rukama, který vzniká s podporou Libereckého kraje a Agentury regionálního rozvoje.
Děkujeme, že nám fandíte. Přejeme příjemný poslech!