Začínala sama v roce 2016 a své první zástěry šila u sebe doma. O rok později už značka Apronista v čele se zakladatelkou Zuzkou Válkovou vyráběla designové a originální zboží pro desítky známých i začínajících kaváren, restaurací a barů v ČR. Dnes zhruba třetinu své produkce dodává i zákazníkům v Evropě a v USA.
Jak náročná byla její dosavadní cesta za vysněným malým podnikáním? A co vše musela během ní překonat či dokonce obětovat?
„Zlom v podnikání pro mě určitě nastal v okamžiku, kdy jsem přestala být jen živnostník na IČO a rozhodla se, že se stanu firmou. V tu chvíli přebíráte odpovědnost nejen za sebe, ale i za zaměstnance. Přináší to spoustu starostí a povinností. A taky ztrát. Například v tom, že od doby, co zajišťuji provoz a administrativu našeho ateliéru jsem zkrátka sama neměla čas usednout za šicí stroj,“ popisuje zakladatelka a majitelka malého oděvního ateliéru a značky Apronista Zuzana Válková z Liberce.
Zatím největší náraz zažila malá firma ze severu Čech během šesti let, co působí na trhu, v době pandemie, která výrazně zasáhla gastro průmysl a uzavřela spousty restaurací, bister a kaváren. Tedy přesně těch provozů, které jsou z 95% hlavními zákazníky firmy Apronista.
„Vůbec jsme ze dne na den nevěděli, co budeme dělat. Tak jsme se pustili alespoň do šití mnoha a mnoha jednorázových roušek, které jsme prodávali za pakatel. Prostě jsme museli, protože to nás zachránilo a dokázalo nám to zaplatit aspoň základní náklady na provoz firmy a výplaty tří našich zaměstnanců,“ vzpomíná na patrně nejhorší okamžik své podnikatelské kariéry Zuzana Válková.
Snadný přitom nebyl ani rozjezd a začátek podnikání. Například v tom, že téměř rok hledala kvalitní a spolehlivé dodavatele látek, kteří by svůj materiál navíc vyráběli přímo v České republice.
„Bylo to jako detektivní pátrání. V době internetu a vyhledávačů se tyto firmy vůbec v online prostření neprezentují, takže najít je dalo skutečně zabrat. V jednu chvíli jsem dokonce začala hledat i dodavatele v zahraničí. A vyzkoušela si i ty z Asie, protože jsem byla zoufalá, že zkrátka nebudeme mít z čeho šít. To se ale ukázalo jako velká chyba. Objednali jsme tam jednou a docela dost velkou zásilku. A dodnes jsem z toho nešťastná, protože tak mizernou kvalitu bychom si my našim zákazníkům nikdy nedovolili nabídnout, natož prodávat,“ vyprání mladá podnikatelka.
Nakonec se jí ale povedlo najít správné výrobce a dodavatel u nás. Kůži, což je další z používaných materiálů pro výrobu zástěr značky Apronista, si ale objednává od italských výrobců, protože u nás to zkrátka nebylo „to pravé ořechové“.
Jaké další chyby udělala během prvních let svého podnikání? A co by doporučila těm, kteří teprve začínají?
I o tom vypráví v dalším díle našeho podcastu Hlavou, srdcem a rukama. Příjemný poslech!
APRONISTA. ORIGINÁLNÍ DESIGN, RUČNÍ VÝROBA. ZÁSTĚRY PRO KAŽDOU PROFESI.
Firma Apronista vznikla v Liberci v roce 2016 jako odpověď na poptávku po moderních zástěrách nejen do gastronomie. V té době většině provozů vládly klasické unifikované látkové zástěry, šité po tisících kusech. Protože máme velice blízko k odvětví gastronomie i výběrové kávy a zároveň žijeme designem a módou, první výzva byla jasná. Ušít originální, nepřehlédnutelné, zároveň ale praktické a nositelné zástěry na baristické, barmanské a kuchařské soutěže. A ohlas byl nečekaný.
V roce 2017 firma v čele se zakladatelkou Zuzkou Válkovou již vyráběla zástěry pro mnoho známých i začínajících kaváren, restaurací a barů. Zároveň začaly naše zástěry poptávat i jiné profesní obory. Kadeřníci, holiči, květináři, truhláři, knihovníci, restaurátoři či výtvarníci. Přicházejí i první zahraniční zakázky.
Rok 2018 byl pro firmu plný změn. Stěhuje se do větších prostor v centru Liberce, rozrůstá se její tým, nakupuje nové šicí stroje. Kromě základního šití látek však i nadále zůstává čistě rukodělnou výrobnou.
Na konci roku 2021 se stěhuje do ještě větších a zároveň reprezentativních přízemních prostor v ulici Na Zápraží. Vyrábí zástěry pro podniky a firmy nejen z celé ČR, ale přibližně 1/3 výroby jde do Evropy a USA. Vychází o ní články v magazínech Forbes, Esprit, na iDnes nebo Harper´s Bazaaru US.
Firma provozuje i eshop, který postupně doplňujeme o další a další modely zástěr. Ten zároveň slouží jako digitální obchod a showroom.