Při nákupu produktů z místních farem nebo dílen regionálních řemeslníků se zákazníci leckdy pozastaví nad vyšší cenou. Proč sýr od farmáře z vedlejší vesnice stojí více, než ten koupený v obchodním řetězci? Co vše se za cenou výrobku skrývá, odhaluje listopadová kampaň Měsíc férových cen. Za iniciativou stojí Hana Šormová a Barbora Pallová, které projekt stavějí na myšlence podobné světovému hnutí Fair trade usilující mimo jiné o platbu spravedlivých cen za zboží v rozvojových zemích. S tím rozdílem, že jim jde o Česko a místní drobné živnostníky. Do kampaně se zapojila i řada regionálních výrobců z Libereckého kraje a přinášejí na svých platformách příběhy produktů a vůbec své cesty k vysněnému podnikání.
Tak jako paní Darina Janoušková ze Smržovky, kde vznikají originální kožené capáčky Dadoos pro malé caparty a také etikety na oblečení. Nejen ji přivedla k prvnímu výrobku vlastní potřeba. Když nesehnala pro svého půlročního syna první botičky dle svých představ, vyvinula si je sama. Stejně tak Věra Najbrtová, která hledala pro svou dcerku originální látkovou panenku Nanynku tak dlouho, až ji ušila sama. Než se z výrobků obou, dnes již zkušených podnikatelek, stal produkt, kterým se i živí, čekala je dlouhá cesta. Řada pokusů a omylů nejen při výrobě, ale i při samotném podnikání. Být živnostníkem, producentem a podnikatelem není jen o tom, jak jste šikovná švadlena, truhlář či farmář. Své o tom ví i Paulina Havlasová tvořící pod značkou Kouzlo myšlenky: “Když jsem s podnikáním začínala, představovala jsem si, že budu tvořit, občas něco prodám a vše bude skvělé a růžové. Myslela jsem, že vše potřebné mám nastudované a už mě nic nepřekvapí. Většího omylu jsem se nemohla dopustit. Brzy se ukázalo, že živnost znamená 30 % tvoření a zbytek zabírá administrativa, vzdělávání a marketing. A s tím každý tvůrce, který začíná, musí počítat. Pokud to jde, můžete práci delegovat, ale v začátcích si budete rozmýšlet každou korunu a pravděpodobně si nebudete moci dovolit všechnu “nekreativní” práci přehodit na druhé.“ Podnikání obnáší řadu málo zábavných činností jako vedení účetnictví, dodržování všech možných norem a vyběhávání certifikátů. A pak také musíte dát o sobě a svém výrobku zákazníkům vědět. Jezdit na trhy, komunikovat na sociálních sítích, spravovat e-shop…na jednoho kreativního řemeslníka docela dost činností, které samy o sobě jsou řemeslem. To ale stále není to hlavní, zákazník tuší, že podnikání není procházka růžovým sadem.
Co je tedy ta přidaná hodnota, která rozhodne o koupi sýra od regionálního farmáře namísto toho z obchoďáku? V první řadě kvalita. Většina regionálních výrobců si zakládá na tom, že tvoří z regionálních materiálů a surovin nebo z těch, které jsou kvalitní a šetrné k přírodě. Své o tom ví ve značce Dadoos. „Vývoj je nejnáročnější část naší práce. Než cokoliv přidáme do nabídky, předchází tomu dlouhá doba hledání vhodných materiálů, technologií, testování,“ vysvětluje paní Janoušková. „V začátcích nám rukama prošly stovky druhů různých materiálů, všechny jsme museli vyzkoušet. Jak na nich bude vypadat gravírování? Jak zvládnou pravidelné praní? Jen několik málo materiálů obstálo a po dlouhých měsících jsme je mohli zákazníkům nabídnout. Nové materiály hledáme a testujeme stále. V tuto chvíli už více než rok ladíme nový typ štítků. Několikrát jsme po měsících testování zjistili, že tudy cesta nevede a začali jsme znovu od začátku. Jezdili jsme po veletrzích, abychom našli tu nejlepší technologii na výrobu, zkoušeli a pořád dokola prali a prali. Už se snad blížíme do finále a novinku brzy nabídneme,“ těší se Darina Janoušková.
Důležitý je také osobní kontakt se zákazníkem. Ten ví, od koho a co kupuje, že výrobek vznikl za fér podmínek a neputoval přes půlku světa. Jsou to výrobky s příběhem konkrétního producenta a s puncem originality a ruční práce. Většinou vznikají jako malé série nebo přímo jako originál na zakázku. A to něco stojí. A co vy, zajímáte se o to, co a od koho kupujete? Jste ochotni zaplatit fér cenu za férově vyrobený produkt? Pojďme letos podpořit regionální výrobce a udělejme si férové Vánoce s dárky, které naši výrobci tvoří Hlavou, srdcem a rukama!