Před lety spoluzaložil kreativní studio SKUBB, které na sebe upozornilo hned svou prvních kolekcí s názvem Papermash, tedy sestavou nábytku, jehož klíčovou příměsí byla káva. Zanedlouho pak spolu s kolegou Janem Salanským zaujal média píšící o designu a umění kolekcí Jizerský šperk, ve které se jim povedlo kombinovat dva na první pohled nesourodé materiály – dřevo a křišťál.
To jsou jen dva z mnoha projektů, za kterými stojí výtvarník, grafik, kreativec, umělecký řemeslník a designér, který nemá rád pojmenování designér – Jakub Neufuss. Rád tvoří v tandemu, ale i jako solitér. Za sebou má spolupráci s několika značkami a na svém kontě například i ocenění Mistr křišťálu za rok 2021, které uděluje společnost Preciosa Lighting. Získal ho za návrh a realizaci svítidla s názvem Sweetsen, přesněji stolní lampy, která provokuje a láká svým tvarem. Připomíná totiž sestavu tří erotických pomůcek.
„Tématem soutěže Master of Crystal bylo IN and OUT. A svítidlo Sweetsen tento princip „dovnitř a ven“ dokonale zosobňuje. Skleněné tvary jsou jako erotické pomůcky a mimo to jde o typ lampy, která je technicky vhodná jak do interiéru, tak do exteriéru. Tedy opět dovnitř a ven, “ říká o jednom ze svých nápadů Jakub Neufuss.
V autorské tvorbě často střídá různé typy materiálů a podporuje recyklaci těch, které dříve někdo už použil a odložil. Tento přístup využívá například při výrobě originálních brýlí ze skluznic starých lyží. Působí ale i jako technik – lektor na textilní fakultě Technické univerzitě v Liberci, kde se zase věnuje především tiskovým technikám.
Tím ale výčet jeho aktivit nekončí. Aktuálně se začal věnovat i oživení značky JIZERSKY a připravuje zatím návrhy budoucí nové kolekce Jizerského šperku. Kromě toho spolu s manželkou Kristýnou, která tvoří šperky, a fotografkou Annou Kopkovou spoluzaložili kreativní místo ARTHAUS, kde nabízejí zájemcům speciální workshopy. Zatím v oborech jako je šperkařství nebo umělecká fotografie.
Jakub zároveň dál pokračuje v experimentování s dosud nevyzkoušenými materiály. Pro budoucí kolekci svých autentických brýlí, které až doposud tvořil primárně ze zmíněných starých lyží, nyní plánuje použít na obroučky hliník z prasklého rámu jízdního kola.
„Pracuji na prototypu a zatím hledám možnosti, které mi původní tvar rámu nabídne. Postupně ho rozřezávám a pochopitelně testuji i to, jak půjde později svařovat. Zkrátka, jaké jsou jeho technické a kreativní možnosti,“ vysvětluje Jakub Neufuss.
To, jak nahlíží na svět ale i některá společenská téma, nebo to, jakým způsobem dokáže ve své tvorbě kombinovat materiály, ukazuje i na zatím poslední společná výstava s Janem Salanským, která nese název Big Bead. K vidění je v nedávno otevřené privátní galerii NisaFactory v Jablonci nad Nisou.
Co dalšího Jakub Neufuss chystá a proč má raději než slovo designér, spojení slov dělník moderní doby?
Více se dozvíte v dalším, už 10. dílu naší podcastové série Hlavou, srdcem a rukama. Příjemný poslech!