“Jednu kudlu chystám pro zákazníka i dva měsíce”, říká zakladatel značky Ursulus Craft, výrobce prémiových nožů, šperkař, ale i zkušený pedagog Václav Nikendey. Od táty a během studia na Střední uměleckoprůmyslové škole v Turnově se naučil kovářskému řemeslu, ale protože ho velmi lákaly materiály a možnosti jejich zpracování, vystudoval i pražskou VŠCHT – fakultu chemické technologie. Právě tam dostal i příležitost pracovat s moderními přístupy k tradičním i novým materiálům, což mu umožnilo jejich detailní poznání, ale také zvládnutí historicky používaných technologických postupů.
Své znalosti si během vysokoškolského studia prohloubil i v oblasti restaurování a rozšíření vědomostí o moderních materiálech a jejich využití v tradiční řemeslné tvorbě. Později se pak stal i držitelem licence Ministerstva kultury ČR na restaurování železných kovů. Takový je „základní profesní rejstřík“ Václava Nikendeye – nožíře, šperkaře, tvůrce, ale také pedagoga a zakladatele značky Ursulus Craft.
Zkušenosti, které za téměř 20 let nasbíral a zkoušel v praxi, dnes využívá při navrhování a výrobě originálních prémiových kuchyňských i zavíracích nožů, šperků, ale také jako pedagog na turnovské průmyslovce, kde sám kdysi začínal, a kde nyní učí nastupující generaci řemeslníků.
Výroba jednoho nože podle přání zákazníka mu při dodržení všech postupů i konzultací trvá v průměru dva měsíce. Někdy i déle. Výsledek však stojí za pár týdnů čekání.
„Není to tak, že bych konkrétní nůž vyráběl celé ty dva měsíce. Většinou pracuji na několika zakázkách najednou, protože během zpracování materiálu musím například respektovat různé technologické pauzy,“ říká Václav Nikendey.
Spíš, než nožířem či šperkařem, vnímá sám sebe jako výtvarníka a tvůrce. Prý proto, že projektů má v hlavě i v šuplíku celou řadu, a netýkají se jen šperků a nožů. Navíc ho baví i práce odborného pedagoga a předávání zkušeností budoucím kovářům, restaurátorům, ale i dalším uměleckým řemeslníkům.
„Dnešní studenti mají prakticky neomezené možnosti. Říkám tomu, že trpí dostatkem. To nemyslím v negativním smyslu slova. Ale tak, že mají příležitostí tolik, že se v té nabídce můžou doslova utopit. Proto se ji snažím vštěpovat, že ne vždy se dílo daří. I zkušený řemeslník udělá chybu. Často těsně před dokončením. Když přijde takový neúspěch, navíc v okamžiku, kdy si právě projdete celým náročným procesem výroby, je strašně důležité, aby se člověk nevzdával a zkusil to znovu. Právě při takovém dílčím neúspěchu totiž hrozí, že student začne o svém řemesle pochybovat. A koukat po jiném, protože podnětů a lákadel má opravdu neskutečně mnoho,“ vysvětluje Václav Nikendey.
Zajímá vás, jak zkušený tvůrce a pedagog Václav Nikendey komunikuje se svými zákazníky? A kde je pro své prémiové nože získává? Jak hodnotí současnou generaci budoucích uměleckých řemeslníků? A co by doporučil těm, kteří chtějí s podobným řemeslem začít?
I to se dozvíte v dalším pokračování naší podcastové série Hlavou, srdcem a rukama.
Přejeme příjemný poslech.