Na hodinkách pro Zdeňka Svěráka jsme se domluvili cestou do žižkovského divadla, vzpomínají zakladatelé Wooden Land. Za téměř 10 let, co existují, nosí jejich dřevěné originály přes dva tisíce zákazníků. Poprvé se potkali už ve školce a spolu chodili i na základní školu. Pak se ale životní cesty spoluzakladatelů liberecké značky Wooden Land, která se specializuje na zakázkovou výrobu dřevěných hodinek, na několik let rozešly. „Nakonec nás shoda náhod ale zase propojila. A přesto, že nás řada lidí varovala před tím, abychom spolu jako kamarádi začali i podnikat, téměř deset let, co fungujeme, ukázalo, že se prostě zmýlili,“ říká první z autorské dvojice Richard Koubek.
A jak jejich podnikání vlastně začalo?
„Objednali jsme si tehdy oba dřevěné hodinky přes eshop ze zahraničí. Balíček sice dorazil, ale v dezolátním stavu. Moje hodinky v něm nebyly vůbec a ty, co si přál Richard, přišly rozlámaný. A právě to nás tehdy přivedlo k myšlence, že bychom si mohli zkusit vyrobit vlastní,“ vzpomíná jeho kolega Jakub Šrejma. Slovo dalo slovo a kluci se i s tehdejšími partnerkami rozhodli, že ve společném pronájmu a své první malé dílně, kde se do té doby pokoušeli o výrobu autorských dřevěných brýlí, postupně zahájí malovýrobu vlastních dřevěných hodinek. Následovalo několik měsíců shromažďování informací o obrábění dřeva, povrchových úpravách, vlastnostech jednotlivých dřevin, dostupnosti kvalitních hodinových strojků, ručiček a korunek… Do podnikání se vrhli s vervou, ale opatrně. Jak sami dnes důrazně říkají, po hlavě do toho skočit nechtěli. Každý si proto ještě dlouho po startu značky Wooden Land nechali svá, do té doby primární civilní povolání. Richard působil jako IT manažer, Jakub jako dámský kadeřník. Sám navíc zůstává věrný své původní profesi až dodnes. Prý proto, že má rád obě svá řemesla a zatímco v kadeřnictví musí více komunikovat s lidmi, do dílny si chodí spíš odpočinout a „relaxovat při výrobě“.
Od roku 2014, kdy vyrobili první prototyp, jim rukama prošlo už přes 2 000 originálních kousků, přičemž některé z nich nosí i známé osobnosti. Například herec a scénárista Zdeněk Svěrák.
„K němu máme skvělou historku. Jeli jsme tehdy z natáčení v brněnské televizi a cestou se zastavili na nějaké akci v Praze. A v centru najednou Kuba vykřikne, hele, to je Svěrák, ne? No a jak jsme se k němu blížili, zdálo se nám, že je takový netrpělivý. Jako kdyby někam spěchal. Tak jsme přibrzdili a nabídli mu, jestli náhodou nepotřebuje někam odvézt? A on, že to by se mu ohromně hodilo, že potřebuje na Žižkov, do divadla Járy Cimrmana. No a cestou to Ríša nevydržel a zeptal se, jestli bychom mu mohli vyrobit jedny naše originální hodinky. Že s nimi začínáme. A on že jo, že je to fajn nápad, ale že by rád, abychom jako materiál použili švestku (smích). Tak jsme po návratu domů začali hned hledat, kde by se ideálně na Tanvaldsku dal sehnat kus téhle skvělé dřeviny. A povedlo se. Kousek máme ještě schovaný. Když jsme mu pak hodinky doručili, odpověděl nám na takové pěkné děkovací kartě a dodnes máme radost, že když ho vidíme někde v televizi, má naše hodiny na ruce,“ popisují Richard s Jakubem kuriózní setkání.
Kolik hodin denně museli při rozjezdu své firmy pracovat? Na čem staví svůj marketing a jak se dostali do médií? A kam by se chtěli dostat za 5 až 10 let?
Odpovědi na tyto, ale i další zajímavé otázky ze zákulisí fungování značky Wooden Land, se dozvíte v novém dílu našeho podcastu Hlavou, srdcem a rukama.
Příjemný poslech!